Showcase I
In 2019 gaat ACEC van start met haar missie om stad, wijk, dorp en ommeland te verrijken. Dit doen wij met kunstwerken in de buitenlucht die de omgeving mooier, interessanter en verrassender maken. Binnen de muren van ons eigen pand stellen we begin dat jaar ruimtelijk werk ten toon van Alphons ter Avest, Erik Buijs, Tom Claassen en de Spacecowboys. Dit kunstenaarsduo zal in 2020 de Notenkrakerrrr vervaardigen, een 2,5 meter hoge eekhoorn in de Apeldoornse Museumpassage. Met hun originele, speelse kunst speelt elk van deze kunstenaars met de verbeelding. Vaak kan er zelfs op de kunstwerken gezeten of geklommen worden… Met deze expositie is Showcase in ACEC een feit.
Showcase II
ACEC sluit het jaar 2019 af met Showcase II: kunst over landschap, landschap over kunst. Op uitnodiging van kunstenaar Paul de Kort etaleert ACEC werk van Bram Kuijpers, Birthe Leemeijer, Herman de Vries, Jeroen van Westen en Anne Ausloos. Wat de zes kunstenaars bindt, is hun respect en ontzag voor het landschap.
Showcase III
2021 ziet de terugkeer van de Showcase-reeks met het thema ‘kunst, groen & landschap’. En een primeur voor ACEC: voor het eerst is de expositie ook naderhand – digitaal – te beleven. Van het Apeldoornse Stationsplein door landschapsbureau Lodewijk Baljon en de schilderijen geïnspireerd op groen door Leon Tebbe, tot de foto’s van Elspeth Diederix en de groeiende zaal-installatie met luxaflex, aardappels, peen en ui van Zeger Reyers. André Kruysen, maker van het recente kunstwerk in de binnenstad Boom der Vrijheid, laat maquettes zien van artistieke boomhuizen. Ook is er in samenwerking met Internetbureau max.nl de audiotour Stadsnatuur ontwikkeld, met Apeldoorns voornaamste boomspecialist Anton Dekker.
Showcase IV
In de vierde editie van Showcase – in februari en maart van 2022 – tonen vijf kunstenaars de plantaardige kant van kunst. Zo werkt Esther Hoogendijk daadwerkelijk met levend groen, groei en verval. De schilderijen van Ronald Zuurmond, waar plantvormen voorzichtig uit pasteuze olieverflagen groeien, lijken te verwijzen naar een mentale, psychologische ruimte. Liesbeth Piena maakt gebruik van het grafische ritme van plantbladeren en de atmosferische werking van verflagen. Zo vangt ze op prachtige wijze de bezieling van levende natuur. De bloemfotografie van Gabrielle Kroese is voorzien van kleurige, ritmisch aangebrachte stippen. Iris Bouwmeester maakt complexe biomorfe sculpturen die eruitzien als schelpen, schimmels en zwammen.
Showcase V
In dit vijfde deel van de reeks Showcase in ACEC buigen zes deelnemers zich over de representatie van de buitenruimte en de natuur – van cartografie en gebiedsfotografie tot film. Ze doen dit op uitnodiging van Marjolijn Boterenbrood, wiens Letter to a Silk Road onderdeel is van de expositie.
De cartopologen van Dear Hunter (Suzanne Dekker, Remy Kroese & Marlies Vermeulen) onderzoeken het dagelijks leven op een specifieke plek en brengen het in kaart – en vragen bezoekers van ACEC hetzelfde te doen. De verhalende plattegronden van PJ Roggeband refereren aan zijn werk als gebiedsbiograaf en serietekenaar. Beeldend kunstenaar Gerco de Ruijter toont werk uit de serie t i l t (2001-2021), een fotoreeks waarin een hek langs de Grevelingen bij Herkingen het verbindende thema vormt. Esther Kokmeijer verzamelde historische en actuele kaarten van Antarctica, die ze met correctietape ontdeed van alle details, voor haar langlopende project Terra Nullius — Ownership and Pioneering on Ice (2013-heden). In de korte film Oysters for Naturalization (2019) bevraagt kunstenaarsduo Domenico Mangano en Marieke van Rooy Japanse oesters uit de Nederlandse Waddenzee. De vragen in hun surrealistische vragenlijst zijn geïnspireerd op het inburgeringsexamen voor immigranten die de Nederlandse nationaliteit willen krijgen.