Showcase V

Showcase V

Datum
14 jan t/m 26 mrt 2023
Locatie
ACEC Café
Soort
Expo

Onder de naam Showcase presenteert ACEC sinds 2019 een jaarlijks terugkerende reeks tentoonstellingen over kunst, groen en landschap. Dit is een van de inhoudelijke pijlers van ACEC als kunstpodium. Ook haakt het aan op de rol van ACEC als organisator van kunstopdrachten in de openbare ruimte. In dit vijfde deel van de reeks zien we zes deelnemers zich buigen over de representatie van de buitenruimte door de mens. De opening van Showcase V, Schwarz auf Weiß en Moe vond plaats op zaterdag 14 januari om 16.00u.

Deelnemers

Marjolijn Boterenbrood

Het werk van Marjolijn Boterenbrood vormt een langlopend artistiek onderzoek naar de betekenis van het landschap. Dat kan een park in een stad zijn, eilanden in zee, of een vallei in Siberië. In het vooronderzoek naar deze terra incognita navigeert ze door het gebied, praat met gebruikers en brengt haar ervaringen in kaart. Cartografie om een plek te verkennen, te begrijpen en te tonen.

Letter to a Silk Road is een reizende tentoonstelling en een verzameling tekeningen, verhalen en essays, evenals een brief met een open uitnodiging tot samenwerking met Kirgizische kunstenaars. De publicatie De publicatie van Boterenbrood werd gepresenteerd in Casco Art Institute in Utrecht, in Kassel met Theatre 705 uit Kirgizië, bij de Penning Foundation in Eindhoven en bij Framer Framed in Amsterdam.

Letter to a Silk Road kwam tot stand na artistiek onderzoek in Kirgizië. Boterenbrood kijkt in haar werk naar onze verschillende leefwerelden met ogenschijnlijk eenvoudige dingen als water, bijen en zaden. Letter to a Silk Road is een open werk waar anderen mee aan de haal kunnen gaan. Het is een vervoermiddel, een tussenstap om een verbinding te maken, een uitnodiging om te reageren, een dialoog te starten.

Gerco de Ruijter

Gerco de Ruijter is een Rotterdamse beeldend kunstenaar die werkt op het gebied van fotografie en film. Eind jaren tachtig begon hij vliegers, ballonnen en hengels te gebruiken om beelden te creëren van situaties buiten ons eigen gezichtspunt. Sinds 2012 mijnt hij Google Earth als bron, wat heeft geresulteerd in boeken en films als Grid Corrections (2019) en Footprint (2022).

Zijn kunst onderzoekt hoe ver de representatie van het landschap gereduceerd kan worden en toch herkenbaar blijft. Voor Showcase V laat De Ruijter werk zien uit de serie t i l t (2001-2021). t i l t bestaat uit een reeks foto’s waarin een hek langs de Grevelingen bij Herkingen het verbindende thema vormt.

PJ Roggeband

De verhalende plattegronden van PJ Roggeband refereren aan zijn werk als gebiedsbiograaf en serietekenaar. Daarnaast is hij onderzoeker bij LAPS (Lectoraat Art & Public Space) van de Gerrit Rietveld Academie en toegevoegd kunstenaar bij het project ‘Toekomstbos’ van de afdeling Urban Forestry aan de TU Delft. Ook is hij initiator van expedities zoals Dwaalsafari, Ontroertoer en Plantegrond (‘wonderlijke wandeling in elf stappen’).

Zijn associërende wijze van onderzoek combineert twee thema’s. Allereerst de vraag naar de rol van de natuur en openbaar groen in het algemeen en bomen in het bijzonder. Ten tweede de rol van ‘mapping’, met name het vergaren van gegevens van een bepaald landschap of stedelijke omgeving, en de (performatieve) uitwerking daarvan.

Esther Kokmeijer

Het langlopende project Terra Nullius — Ownership and Pioneering on Ice (2013-heden) begon met het verzamelen van historische en actuele kaarten van Antarctica. Gemaakt voor verschillende doeleinden – van historische expeditieroutes, wetenschappelijke onderzoeksstations en minerale afzettingen tot contourlijnen, terreintypes en magnetische anomalieën – laten de kaarten diverse, soms overlappende, claims op Antarctica zien. Sinds de ondertekening van het Verdrag inzake Antarctica in 1959 is het continent een reservaat voor vreedzame doeleinden, wetenschappelijk onderzoek en milieubescherming.

Voor Esther Kokmeijer heeft Antarctica altijd tot de verbeelding gesproken. Niet alleen vanwege zijn geïsoleerde ligging, barre natuur en hemelse kalmte, maar ook vanwege de uitgestrekte mogelijkheden die het ‘onaangetaste’ niemandsland met zich meebrengt. Zonder inheemse menselijke bevolking, zonder enige wapens, en technisch gezien van niemand eigendom, speelt Antarctica nu meer dan ooit een grote rol op het wereldtoneel. Kokmeijers Terra Nullius is dan ook een statement dat aanspoort om Antarctica ongerept te houden. In Showcase V worden enkele van de ±150 kaarten, met correctietape ontdaan van alle details, gepresenteerd.

Dear Hunter (Suzanne Dekker & Remy Kroese & Marlies Vermeulen)

Het Instituut voor Cartopologie nodigt je uit de praktijk van een cartopoloog te ontdekken. Wat heeft een kaart van een afvalberg te maken met het tekenen van de letter A? Of een legenda met het parkje om de hoek? De cartopologie houdt zich bezig met het bestuderen en maken van antropologische kaarten, een onderzoeksmethode waarin cartografie en antropologie samenkomen.

Cartopologen van Dear Hunter onderzoeken het dagelijks leven op een specifieke plek en brengen het in kaart. Want: hoe meer kaarten we van een plek maken, hoe beter we onze rijke leefomgeving begrijpen. Bij het Instituut voor Cartopologie kom je erachter welke instrumenten en vaardigheden daarvoor nodig zijn. Zo ontdek je in Showcase V dat er een cartopoloog schuilt in iedereen, en hoe cartopologie ingezet kan worden om jouw dagelijkse leefomgeving te verbeteren door een brug te slaan tussen bureaucratische systemen en fysieke leefwerelden.

Domenico Mangano & Marieke van Rooy

In hun korte film Oysters for Naturalization (2019) bevraagt kunstenaarsduo Domenico Mangano en Marieke van Rooy Japanse oesters uit de Nederlandse Waddenzee. Ze vroegen de oesters het juiste antwoord te geven op een reeks meerkeuzevragen die betrekking hebben op hoe zij zich dienen te gedragen ten opzichte van de flora en fauna in hun directe omgeving. De vragen in deze surrealistische vragenlijst zijn geïnspireerd op het inburgeringsexamen voor immigranten die de Nederlandse nationaliteit willen krijgen.

“Uitgangspunt voor ons project is de analogie tussen de Japanse oester en de economische migranten van de jaren zestig en zeventig. Beide groepen kwamen rond dezelfde tijd in Nederland aan. Van allebei werd verwacht dat ze hier maar voor korte tijd zouden zijn. Onze film verbindt twee maatschappelijke vraagstukken in Nederland en stelt ze op ironische wijze ter discussie. Kun je ingrijpen om de uitbreiding van de exotische Aziatische oester in de Nederlandse Waddenzee te verminderen? – als metafoor voor het integratievraagstuk.”

Showcase V, waarin deelnemers zich buigen over de representatie van de buitenruimte door de mens, is te zien van 14 januari t/m 26 maart, met een opening op zaterdag 14 januari om 16.00u.

Showcase I – II – III – IV

In 2019 gaat ACEC van start met haar missie om stad, wijk, dorp en ommeland te verrijken. Dit doen wij met kunstwerken in de buitenlucht die de omgeving mooier, interessanter en verrassender maken. Binnen de muren van ons eigen pand stellen we tijdens Showcase I ruimtelijk werk ten toon van Alphons ter Avest, Erik Buijs, Tom Claassen en de Spacecowboys. Dit kunstenaarsduo zal in 2020 de Notenkrakerrrr vervaardigen, een 2,5 meter hoge eekhoorn in de Apeldoornse Museumpassage. Met hun originele, speelse kunst speelt elk van deze kunstenaars met de verbeelding. Vaak kan er zelfs op de kunstwerken gezeten of geklommen worden…

ACEC sluit het jaar 2019 af met Showcase II, ‘kunst over landschap, landschap over kunst’. Naast kunstenaar Paul de Kort staat er in ACEC werk van Bram Kuijpers, Birthe Leemeijer, Herman de Vries, Jeroen van Westen en Anne Ausloos. Wat de vijf kunstenaars bindt is hun respect en ontzag voor het landschap.

2021 ziet de terugkeer van de Showcase-reeks met het thema Showcase III: ‘kunst, groen & landschap’. En een primeur voor ACEC: voor het eerst is de expositie ook naderhand – digitaal – te beleven. Van het Apeldoornse Stationsplein door landschapsbureau Lodewijk Baljon en de schilderijen geïnspireerd op groen door Leon Tebbe tot de foto’s van Elspeth Diederix en de groeiende zaal-installatie met luxaflex, aardappels, peen en ui van Zeger Reyers. André Kruysen, maker van het recente kunstwerk in de binnenstad Boom der Vrijheid, laat maquettes zien van artistieke boomhuizen. Ook is er in samenwerking met Internetbureau max.nl de audiotour Stadsnatuur ontwikkeld, met Apeldoorns voornaamste boomspecialist Anton Dekker.

In 2022 tonen vijf kunstenaars in Showcase IV de plantaardige kant van kunst. Zo werkt Esther Hoogendijk daadwerkelijk met levend groen, groei en verval. De schilderijen van Ronald Zuurmond, waar plantvormen voorzichtig uit pasteuze olieverflagen groeien, lijken te verwijzen naar een mentale, psychologische ruimte. Liesbeth Piena maakt gebruik van het grafische ritme van plantbladeren en de atmosferische werking van verflagen. Zo vangt ze op prachtige wijze de bezieling van levende natuur. De bloemfotografie van Gabrielle Kroese is voorzien van kleurige, ritmisch aangebrachte stippen. Iris Bouwmeester maakt complexe biomorfe sculpturen die eruitzien als schelpen, schimmels en zwammen.