Gabrielle Kroese, Stokroos 1.0

Showcase IV

Datum
26 feb t/m 27 mrt 2022
Locatie
ACEC
Soort
Expo

Onder de naam Showcase presenteert ACEC sinds 2019 een jaarlijks terugkerende reeks tentoonstellingen over kunst, groen en landschap. Dit is een van de inhoudelijke pijlers van ACEC als kunstpodium. Ook haakt het aan op de rol van ACEC als organisator van kunstopdrachten in de openbare ruimte. In dit vierde deel van de reeks gaan vijf kunstenaars in conversatie met de plantaardige kant van kunst.

Showcase IV: de plantaardige, biologische kant van kunst

Showcase IV toont een plantaardige, biologische kant van kunst. Zo werkt Esther Hoogendijk daadwerkelijk met levend groen, groei en verval. De combinatie van glas en beton, van zuurstokroze en frismintige tinten met plantengroen, geeft haar werk een wonderlijk cleane en klinische uitstraling. De schilderijen van Ronald Zuurmond, waar plantvormen voorzichtig uit pasteuze olieverflagen groeien, lijken daarentegen te verwijzen naar een mentale, psychologische ruimte. Liesbeth Piena maakt gebruik van het grafische ritme van plantbladeren en de atmosferische werking van verflagen, waardoor de bezieling van levende natuur prachtig wordt gevangen. De bloemfotografie van Gabrielle Kroese is voorzien van kleurige, ritmisch aangebrachte stippen. Deze combineren een artistiek kleurgevoel met wetenschappelijke analyse en ordening. Iris Bouwmeester maakt complexe biomorfe sculpturen die eruitzien als schelpen, schimmels en zwammen. Het werk bestaat uit repeterende groeisporen, goed zichtbaar in de oppervlaktehuid, en verraadt zodoende de fascinatie van de kunstenaar voor groeiprocessen in de natuur.

Showcase I – II – III

Showcase I In 2019 gaat ACEC van start met haar missie om stad, wijk, dorp en ommeland te verrijken. Dit doen wij met kunstwerken in de buitenlucht die de omgeving mooier, interessanter en verrassender maken. Binnen de muren van ons eigen pand stellen we begin dat jaar ruimtelijk werk ten toon van Alphons ter Avest, Erik Buijs, Tom Claassen en de Spacecowboys. Dit kunstenaarsduo zal in 2020 de Notenkrakerrrr vervaardigen, een 2,5 meter hoge eekhoorn in de Apeldoornse Museumpassage. Met hun originele, speelse kunst speelt elk van deze kunstenaars met de verbeelding – vaak kan er zelfs op de kunstwerken gezeten of geklommen worden…

Showcase II ACEC sluit het jaar 2019 af met Showcase II, ‘kunst over landschap, landschap over kunst’. Naast kunstenaar Paul de Kort staat er in ACEC werk van Bram Kuijpers, Birthe Leemeijer, Herman de Vries, Jeroen van Westen en Anne Ausloos. Wat de vijf kunstenaars bindt is hun respect en ontzag voor het landschap.

Showcase III 2021 ziet de terugkeer van de Showcase-reeks met het thema ‘kunst, groen & landschap’. En een primeur voor ACEC: voor het eerst is de expositie ook naderhand – digitaal – te beleven. Van het Apeldoornse Stationsplein door landschapsbureau Lodewijk Baljon en de schilderijen geïnspireerd op groen door Leon Tebbe tot de foto’s van Elspeth Diederix en de groeiende zaal-installatie met luxaflex, aardappels, peen en ui van Zeger Reyers. Ook is er in samenwerking met Internetbureau max.nl de audiotour Stadsnatuur ontwikkeld, met Apeldoorns voornaamste boomspecialist Anton Dekker.

Meer over de deelnemend kunstenaars

Iris Bouwmeester

Iris Bouwmeester (1969) woont en werkt in Breda. In 1993 studeerde ze af op Academie Voor Beeldende Kunsten Sint-Joost, afdeling sculptuur. In 2010 behaalde ze een master aan het Sandberg Institute in Amsterdam. Haar werk is de afgelopen jaren te zien geweest in galerieën, musea, kunstenaarsinitiatieven, presentatieruimtes, beurzen en festivals in binnen- en buitenland. Zo werkte ze in het European Ceramic Work Center in Den Bosch en was ze te gast in ateliers in Noorwegen, Frankrijk, Engeland en Spanje. Ook maakte Bouwmeester meerdere sculpturen voor de openbare ruimte.

Inspiratie haalt Bouwmeester uit geologische en evolutionaire fenomenen. Terugkerende motieven in haar kunstwerken zijn daarom natuurlijke processen van groei, vervormen en verdwijnen. Hoe ontstaat en verandert een landschap? Hoe krijgen planten, bloemen en primitief zeeleven vorm – en hoe beïnvloeden zij op hun beurt de omgeving waarin ze leven?

Iris Bouwmeester, Red
Iris Bouwmeester, Red

Gabrielle Kroese

Gabrielle Kroese, Stokroos 1.0
Gabrielle Kroese, Stokroos 1.0

Gabrielle Kroese (Rotterdam, 1963) is afgestudeerd in Beeldende Kunst aan Academie Minerva, Groningen. In haar werk spelen planten en bloemen vaak een hoofdrol. Haar meest recente werk is een viering van het leven én een vooruitzicht op het einde van de pandemie.

“In mijn werk onderzoek ik de combinatie van figuratieve afbeeldingen met abstracte kleurvlakken. Ik ben geïnteresseerd in hoe deze elkaar versterken, beïnvloeden en misschien irriteren,” aldus Kroese. Gefascineerd door onze selectieve manier van kijken, verstoort ze het beeld. Je blik wordt vertraagd. ‘Slow watching,’ zou je daarom kunnen zeggen.

Esther Hoogendijk

De objecten van Esther Hoogendijk (1987) veranderen langzaam van vorm, kleur en materie. Onder invloed van luchtverplaatsing, verdamping, afbraak, groeien/leven of het aanraken van het werk, bijvoorbeeld. Het werk toont het voorbijgaan van de tijd en de natuurlijke en menselijk invloeden.  De werken kenmerken zich doordat het altijd lijkt alsof er iets gebeurd is.

Hoogendijk haalde haar Bachelor aan de Academie voor Kunst en Industrie Enschede. Haar Master volgde ze aan de Royal Academy of Fine Arts in Antwerpen.

Esther Hoogendijk (foto: Tjitske Sluis)
Esther Hoogendijk (foto: Tjitske Sluis)
Esther Hoogendijk (foto: Tjitske Sluis)
Esther Hoogendijk (foto: Tjitske Sluis)

Liesbeth Piena

Liesbeth Piena (Waalre, 1993) studeerde aan de Academie voor Kunst en Industrie in Enschede, waar ze cum laude afstudeerde van de Bachelor in Fine Art. Ze maakt krachtige werken waarin planten en natuurlijke landschappen worden teruggebracht tot essentiële vormen. Ze kijkt met een analytische blik naar de werkelijkheid, waarin kleine details haar aandacht trekken. Uit haar observatie kiest zij opvallende fragmenten en stelt daarmee nieuwe beelden samen. 

Voor haar nieuwe serie geweven schilderijen onderzocht Piena de werking van kleurmenging. In tegenstelling tot gemengde pigmenten in verf, zijn bij geweven schilderen de verschillende kleuren garens te herleiden in de weefsels. Het verschil tussen mat en glanzend of tussen fijne en grove texturen zorgt ervoor dat de kleuren verschillend worden waargenomen. Als u goed kijkt, ziet u vanaf verschillende hoeken en afstanden het doek op een subtiele manier veranderen. 

Deze werken zijn ontwikkeld in het TextielLab Tilburg & ondersteund door Mondriaanfonds Jong Talent.

Neotropical View III door Liesbeth Piena
Liesbeth Piena, Neotropical View III

Ronald Zuurmond

Ronald Zuurmond (Den Haag, 1964) studeerde Sociologie aan de Katholieke Universiteit Brabant, maar haalde ook zijn propedeuse aan de Kunstacademie in Tilburg.

Zuurmond is in zijn atelier altijd omringd door planten. De Monstera is dan ook een terugkerend thema in zijn werk. In 2016 deed Zuurmond al schilderend studie naar de plant. Hij werkte in de schemering van de avond, met schaars licht. In 2018 hield hij een jaar lang een getekend dagboek bij van de plant: nagenoeg iedere dag maakte hij een tekening in klare lijnen, de plant vanuit verschillende hoeken bestuderend.

Nachtplant door Ronald Zuurmond
Ronald Zuurmond, Nachtplant