BIG BIJOUX

BIG BIJOUX

De heropening van het gerenoveerde en uitgebreide Paleis Het Loo in 2022 en 2023 is een belangrijke culturele gebeurtenis voor Apeldoorn. Het vormt een prachtige aanleiding om cultureel aan te sluiten. Dat gebeurt met meerdere projecten, waaronder citydressing ‘Big Bijoux’. Het is het resultaat van bijzondere samenwerking tussen allerlei Apeldoornse organisaties en ondernemers, waaronder ACEC.

Misschien ben je ze her en der verspreid door het centrum van Apeldoorn al tegengekomen: de royale ‘Big Bijoux’-sieraden. Sinds begin juni zijn deze versieringen zichtbaar op winkelruiten en grote gebouwen in de binnenstad. Zo schitteren ze op het stadhuis, het raadhuis en de Oranjerie.

Ook op 210 bomen aan de Loolaan zijn de sieraden te bewonderen. De ontwerpers Madje Vollaers en Pascal Zwart baseerden deze artistieke aankleding op de rijkgekrulde barokke vormen in de tuinen van het Paleis. Het doel van het project is het onderstrepen en zichtbaar maken van de onlosmakelijke verbinding tussen Het Loo en Apeldoorn.

Studio VollaersZwart

Begin jaren ’90 begonnen Madje Vollaers en Pascal Zwart een ‘interdisciplinair’ ontwerpbureau, gericht op het aankleden van de publieke ruimte. Beide kunstenaars studeerden af aan de Willem de Kooning Academy in Rotterdam. In plaats van het schilderen op een canvas, het modelleren van een sculptuur of het inrichten van een binnenruimte met een kunstinstallatie, koos het ontwerpersduo de stad als hun model. De stad als drager voor ‘city-dressing’.

Dit leidde tot enorme opdrachten. ‘Sing Along City’ voor het Eurovision Songfestival Rotterdam bijvoorbeeld, of ‘Who’s afraid of Red, Yellow and Blue?’ voor het themajaar 100 jaar De Stijl. Het bureau verzorgde daarnaast jarenlang de art direction van het Holland Festival en North Sea Jazz.

Visueel virus of culturele confetti

VollaersZwart houdt ervan om clichés uit te vergroten, om artistiek helemaal voluit te gaan. De werken die het duo maakt zijn ruimtelijk ingepast – als stadstatoeages – maar conceptueel ook sterk gericht op brede publiekscommunicatie. In één oogopslag, zonder uitleg, moet het publiek impliciet of expliciet gegrepen worden. Het werk heeft een esthetische vanzelfsprekendheid en een bepaalde onweerstaanbaarheid. Als een visueel virus of culturele confetti verspreidt de beeldtaal zich over hele gebieden. Vaak ontstaat er een ‘zwaan-kleef-aan-effect’ bij pandeigenaren en ondernemers, waardoor de projecten verder groeien. Deze participatie zorgt voor het grote succes van citydressing-projecten als ‘Big Bijoux’.

‘Big Bijoux’

Het Apeldoornse citydressing-project zal in 2023, als het nieuwe gedeelte van Paleis Het Loo opengaat, uitgegroeid zijn. Van kleine boomsieraden en raamstickers tot middelgrote etalageruiten en megagrote varianten: Apeldoorn zal de goudgekrulde ornamenten in alle formaten voorbij zien komen. Hiermee toont Apeldoorn haar onderscheidende kant, zowel thematisch als qua daadkrachtige lokale samenwerking op culturele thema’s.

‘Big Bijoux’ is in samenwerking door Apeldoorn Partners, Vereniging Centrummanagement, Stichting ACEC en Paleis Het Loo georganiseerd, als onderdeel van het grotere project Koninklijke Veluwe.