In de ACEC Salon bundelen Koen Kievits en Anne ten Ham opnieuw hun krachten in de expositie Het Volgende. In Het Volgende onderzoeken Koen Kievits en Anne ten Ham gezamenlijk hun ideeën over tijd, het vergankelijke en het sublieme in een eindeloze gouden cirkel. Het Volgende is, naast de exposities April is the Cruellest Month en Would you like a cowboy hat silly band in these uncertain times?, te zien van 13 april t/m 19 mei 2024.
Na hun eerdere samenwerking in 2023, Stootblauw, bundelen Koen Kievits en Anne ten Ham hun krachten opnieuw. Samen onderzoeken zij hun ideeën over tijd, het vergankelijke en het sublieme. Ten Ham en Kievits voerden een reeks performatieve handelingen uit in de Salon van het Apeldoorns Centrum voor Eigentijdse Cultuur. De sporen hiervan toverden de ruimte om.
Het Volgende bestaat uit een schijnbaar eindeloze handeling. Ten Ham en Kievits draaien om elkaar heen en bedekken de vloer voor hun voeten met bladgoud. Vervolgens worden elkaars aangelegde paden uitgewist en weer opnieuw verguld. De gouden cirkel wordt in een eindeloze herhaling tegelijkertijd opgebouwd en weer afgebroken. We kunnen het verloop van de Tijd niet sturen, we kunnen het slechts volgen; het wordt zichtbaar door ons handelen.
Koen Kievits
Koen Kievits (1996) studeerde in 2019 af aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Hij maakt schilderijen, fotografische werken en installaties waarbij de verwijdering van materiaal vaak centraal staat. In 2022 ontving hij de Kunstenaar Start bijdrage van het Mondriaanfonds. Hierdoor werd hij na een lange fotografische periode in staat gesteld de schilderkunst te herontdekken. In 2024 zal Kievits een masteropleiding gaan volgen bij het Frank Mohr Instituut van Minerva in Groningen, om zijn schilderkunst verder te ontwikkelen.
Anne ten Ham
Anne ten Ham (1970) studeerde fotografie en in-situ installaties aan ArtEZ Zwolle/Kampen (1996). Om haar sterk aan architectuur gerelateerde oeuvre te ondersteunen is zij vervolgens kleinschalige architectuur en interieur gaan studeren. Ten Ham heeft als ontwerper gewerkt en keerde in 2012 terug naar de vrije kunst. In haar verstilde en monumentale in-situ installaties lijkt de natuur aan de wetten van de werkelijkheid te ontsnappen en wordt de aandacht geleid naar onderwerpen en materialen die ontheemd zijn geraakt.