Het mag gerust een succesvol jaar genoemd worden voor het Apeldoorns Centrum voor Eigentijdse Cultuur. Je leest hier een uitgebreide terugblik op ons 2024.
In twaalf maanden presenteerden we maar liefst 22 (!) exposities met grensverleggende hedendaagse kunst. Onze jaarlijks terugkerende groepsexpositie Hoe = Het Nu, met uiteenlopend werk van kunstenaars uit Oost-Nederland, mag inmiddels gerust een succesformule genoemd worden. In 2024 deed een recordaantal van 125 kunstenaars uit de regio mee!
In de ACEC Salon eigenden disciplines als fotografie, design en performance zich steeds meer een plek toe in de programmering. ACEC Ondergronds onderscheidde zich dan weer als dé plek in Apeldoorn voor echt uitdagende multimediale installatiekunst van veelal jonge makers.
We boden daarnaast een podium aan muziek van vandaag door Orkest De Ereprijs én nieuwe popmuziek tijdens de Popronde Apeldoorn. We hadden Architectuurcentrum Bouwhuis en Stichting OKW over de vloer voor pakkende lezingen over maatschappelijk relevante eigentijdse onderwerpen. En we stonden stil bij het Nederlands Herdenkingsjaar Slavernijverleden met een bijzonder Keti Koti-programma van Samenspraak Apeldoorn. In drie edities van het Kantinegesprek stonden tuinen, landschap en ontwerp centraal voor groene vakgenoten en andere geïnteresseerden uit het hele land.
Stichting ACEC bewoog zich natuurlijk ook weer buiten de grenzen van het ACEC Gebouw. Met een bijdrage aan Royal Light Festival, waar we de handen ineen sloegen met CODA voor een lichtkunstwerk van beeldend kunstenaar Bas Fontein. We leverden dit najaar een bijdrage aan de viering van het 25-jarig jubileum van de Wilhelminaring, de oeuvreprijs voor beeldhouwkunst. Tijdens Maaiveld Festival kon heel cultuurlievend Apeldoorn op verschillende locaties in de binnenstad genieten van muziek, dans, theater en beeldende kunst.
Maar natuurlijk brachten we beeldende kunst ook naar de mensen, met nieuwe kunstwerken in de openbare ruimte. The Smile of Victory van Eveline Kieskamp aan de Loolaan viert 50 jaar Midwinter Marathon. Wouter Bloemendal’s De Worp vormt een eerbetoon aan de mannen die zich hebben ingezet voor het werkverschaffingsproject, met de prachtige bosvijver van Stadspark Berg en Bos als resultaat. En in Park De IJsvogel verrijst De Gouden Klokzwam, dat Jeannette Ephraïm maakte op uitnodiging van de dorpsraad Ugchelen.
Onze dank gaat uit naar alle kunstenaars (meer dan 185!) die hun werk in ACEC tentoon stelden, onze trouwe bezoekers, medewerkers en Raad van Toezicht. En natuurlijk de kunstjury’s die nieuwe kunst in de openbare ruimte tot stand hielpen komen, het Frank van der Wal Fonds, onze sponsors en alle samenwerkingspartners uit de regio en ver daarbuiten. Op naar nog een jaar vol hoogtepunten!