orkest de ereprijs eert Nederlandse componisten van de 21ste eeuw met eclectisch en onstuimig programma
de ereprijs viert de Nederlandse modern klassieke muziek met 21ste-eeuwse composities die alle barrières, dogma’s en tradities doorbreken. Een eclectische en verrassende mix van stijlen, genres en een beetje vreemde geluiden.
Zo beleven we Baal, gecomponeerd door Chiel Meijering. Baal (1918) was het eerste toneelstuk van Bertolt Brecht en vertelt het verhaal van een jonge poëet die zich afzet tegen de conventies van de bourgeoisie. In zijn zoektocht naar drank en vrouwen laat hij een spoor van vernieling achter. Meijering componeerde de toonzetting van deze uitvoering, gezongen door Jeroen van Venrooij en geregisseerd door Xander Straat.
Daarnaast horen we het laatste stuk dat grootheid Willem Breuker componeerde voordat hij overleed in 2010. Breuker was één van de sleutelfiguren van de Nederlandse improvisatie en een vooraanstaand componist. Zijn onstuimige en onvoorspelbare De Verdubbelaar overschrijdt alle genrerestricties en werd speciaal voor de ereprijs geschreven. De sterkte invloeden van jazz horen we ook in het nieuwe stuk van Bernard Hunnekink, trombonist in het voormalig Willem Breuker Kollektief. Als laatste maakt de ereprijs toch nog een uitstapje naar het buitenland: Tasselmaker van de Turks-Amerikaanse Ali Can Puskulcu , de laureaat van de Young Composers Meeting in 2017, brengt ons naar het Ottomaanse Rijk van begin twintigste eeuw.
Info & tickets: www.ereprijs.nl