Medea Huisman legt situaties niet vast zoals ze zich aandienen, maar verbeeldt ze zoals zij ze op dat moment ervaart.
Fotografische zoektocht van Medea
Als het om uitleg van haar foto’s gaat, bewaart Medea Huisman (32) liever wat afstand. Ze vertelt een verhaal, dat zeker, maar ze laat de invulling het liefst aan de kijker over. Vanaf 4 maart exposeert Medea in ACEC. Met 18 foto’s, vrij werk, dus niet in opdracht van een ander gemaakt.
Medea Huisman is één van de weinige fotografen in Apeldoorn die van haar opdrachten kan leven. Goed leven, zelfs. Landelijke organisaties als de Nierstichting maken van haar diensten gebruik evenals zuivelfabrikant Campina. Plaatselijk doen onder meer Monuta en de Felua een beroep op haar.
Ze beweegt zich op het snijvlak van ambacht en kunst. Ze studeerde af aan de Kunstacademie in Enschede en momenteel is ze halverwege een studie aan de Fotoacademie niet te verwarren met de Fotovakschool. Medea zoekt de verdieping, is leergierig en ambitieus. Apeldoorn, niks mis mee, maar ze wil ook buiten de stadsgrenzen naam maken en in voorstaande musea voor fotografie exposeren. In Amsterdam krijgt ze les van fotografen met statuur die de weg kennen naar de top. Haar studie ziet ze dan ook voor een deel als een strategische zet in haar streven naar landelijke erkenning. Kennis die zij tijdens de studie opdoet geeft haar bovendien extra zelfvertrouwen.
Niet dat ze ACEC als een tussenstation ziet. Het Apeldoornse Centrum voor Eigentijdse Cultuur is voor haar een prima podium om te laten zien wat ze in huis heeft. Als ze dan toch wat over haar werk moet zeggen heeft ze een volzin bij de hand en spreekt ze van ‘’een documentair portret met autonome inslag.’’ Ze voegt daaraan toe naar een balans te zoeken tussen pijn, verwondering, intimiteit, tegenstellingen en melancholie. Genoeg redenen dus om een naar ACEC te gaan. Dat kan in het geval van de expositie Subject tot en met 19 maart. De opening op 4 maart wordt verricht door Bas Fontein. (tekst David Levie)