Cursus muziekgeschiedenis OKW

Cursus muziekgeschiedenis OKW

Datum
9 januari 2018
Tijd
19:30 - 21:30
Soort
Events

OKW is blij in het nieuwe jaar weer een cursus muziekgeschiedenis aan te kunnen bieden. De blijdschap wordt nog vergroot doordat musicoloog Emanuel Overbeeke bereid is gevonden deze cursus voor zijn rekening te nemen. De cursus staat in het teken van ‘kopstukken uit de 20e eeuw’. Een uitdagend thema! Lezers die hun oren een avontuur gunnen en uit ervaring willen kunnen meepraten over muziek uit de 20e eeuw, zijn van harte welkom. Laat u verrassen!

‘Modern man has a hard time getting modern.’
(Het valt voor de moderne mens niet mee om modern te worden)

In januari presenteert OKW een nieuwe cursus rond muziek. Emanuel Overbeeke, besteedt vier avonden aandacht aan diverse kopstukken uit de twintigste eeuw. Een van de uitgangspunten is het citaat hierboven van de Amerikaanse componist Elliott Carter (1908-2012). Hoe komt het toch dat moderne muziek vaak op weerstanden stuit terwijl velen graag modern zijn in hun ideeën over democratie, vrijheid, tolerantie, techniek en de veelkleurigheid van de samenleving? Heeft Carter gelijk met zijn stelling dat moderne muziek die velen moeilijk vinden vaak gedeeltelijk gebaseerd is op juist die moderne niet-muzikale ideeën?

In vier bijeenkomsten geeft Overbeeke, met behulp van beelden en geluiden, een overzicht van een eeuw fascinerende muziek en besteedt aandacht aan de belangrijkste componisten en componistenstromingen.

1. Claude Debussy (1862-1918), wilde eigenmachtig een einde maken aan het Duits-romantische denken in de muziek.

2. Igor Stravinsky (1882-1971), volgens velen de grootste componist van de twintigste eeuw, ging op een nieuwe manier om met volksmuziek en muzikale vormen.

3. De Tweede Weense School – Schönberg, Berg en Webern –  drie Duits-Oostenrijkse componisten uit de periode 1900-1950, zorgden voor een enorme verruiming van de expressieve middelen.

4. Minimal music (vanaf de jaren zestig) met componisten als Philip Glass en Steve Reich, introduceerde nieuwe ideeën omtrent tijd en vorm.

Uiteraard is bij dit onderwerp elke selectie arbitrair. De vier ‘hoofdcomponisten’ zijn dan ook een mooie gelegenheid verwante componisten en stromingen kort ter sprake te brengen.

Emanuel Overbeeke (1958) studeerde muziekwetenschap in Utrecht en New York. Hij schreef onder meer boeken over Vestdijk en de muziek (1991), Stravinsky (1994), Chopin (1999, Klassieke componisten en de dood (2001, Debussy (2012) en Boulez (2016). Emanuel Overbeeke promovererde op het proef schrijft ‘Nederlandse muziek bij Nederlandse orkesten 1945-200 (2012). In 2015 werd hij genomineerd voor de Boekman dissertatieprijs voor kunst en cultuurbeleid.
Hij is een bekende gast bij OKW, waar hij eerder lezingen en cursussen gaf over allerlei onderwerpen (onder andere Bach, Mozart, Beethoven en de geschiedenis van opera, Russische en Nederlandse muziek)

Docent: Emanuel van Overbeeke
Wanneer: Dinsdagavonden op 9, 16, 23 en 30 januari
Locatie: ACEC-gebouw,
Roggestraat 44, 7311 CD  Apeldoorn
Tijdstip: 19:30 – 21:30u
Kosten (inclusief koffie of thee): € 52,50 voor OKW-leden; € 72,50 voor niet-leden

Aanmelden: stuur een mailtje naar Ria van der Beek (riaderks7@upcmail.nl) en vermeld uw naam en telefoonnummer. Bellen kan ook:
055 – 522 33 93