In de tentoonstelling Enlightened speelt het thema ‘licht en donker’ een centrale rol. Wilma van den Top vult de wanden van de ACEC Salon met grote papierwerken en ronde werken op doek. Dirk Schlebusch maakt tegen het plafond een ruimtelijke lichtinstallatie met neonbuizen, die zeker in de avond vanuit de etalage goed te zien zal zijn. Enlightened vormt een combinatie van installatiekunst en tweedimensionaal werk, die elkaar in een ander daglicht zetten in het donkere najaar.
Scattered Dreams
Neon is een van de meest recent ontdekte chemische elementen. We kennen het vooral door de toepassing in neon-reclames. De felle kleur en de levendigheid van neon pasten goed bij de samenleving in de eeuw van vooruitgang. Toch is ook neon vandaag de dag veelal ingehaald door led-technologie. Met eerder door ACEC aangekocht neonmateriaal ontwikkelde Dirk Schlebusch het kunstwerk Scattered Dreams. De neonbuizen zweven als een droom in de ruimte, gehuld in een wolk van violet licht. De buizen schijnen vanuit het donker nieuw licht op het materiaal. Je ziet hetzelfde, maar in een ander licht. Als een nieuw idee, een nieuwe droom van neon: Enlightened.
Dirk Schlebusch (1980) is architect, ontwerper en kunstenaar. Na acht jaar op diverse architectenbureaus gewerkt te hebben, studeerde hij in 2009 af aan de Academie van Bouwkunst in Amsterdam. Voor het Rijksmuseum maakte hij met het collectief Venividimultiplex het lichtkunstwerk Lightbattle, waarna lichtkunstwerken van hun hand de hele wereld over reisden.
Zijn installaties kenmerken zich door een sterke conceptuele benadering. Met kleine details en een totaalervaring probeert Schlebusch bij te dragen aan een mooiere wereld.
En de zee was niet meer…
Het werk van Wilma van den Top (1965) staat in het teken van water. Hoe het wateroppervlak de werkelijkheid weerspiegelt en vervormt. In het wazige, beweeglijke gestalte van het water lijkt een andere werkelijkheid te vormen. Van den Top schildert het mysterie achter het wateroppervlak op het moment dat het wellicht helder zal worden. Het thema licht speelt in haar werk voor Enlightened een centrale rol, onlosmakelijk verbonden met het donker. Van dreigend donker tot sprankelend licht. In het krachtenspel tussen licht en donker ontstaan vragen: hoeveel licht is noodzakelijk om het kunstwerk waar te kunnen nemen? Hoe abstract kan een beeltenis zijn, om toch iets te communiceren?
Van den Top: “Ik wil met mijn werk mensen prikkelen om na te denken over het waarneembare en het niet-waarneembare. Zien we in dit leven slechts schaduwen van de werkelijkheid, zoals Plato dacht, of is dit wat het is? Is er nog een grotere wereld buiten de kosmos? Zijn wij als mens wel in staat het totaalbeeld te aanschouwen?”